Translate

ΠΡΟΒΟΛΕΣ ΣΕΛΙΔΑΣ

Πέμπτη, 6 Απριλίου 2017

*Οι xορδές των Αισθήσεων*

Η επίδραση των λέξεων στις Αισθήσεις μας:


Αγαπημένοι μου αναγνώστες, φίλοι και φίλες μου .. φανταστείτε πως οι αισθήσεις μας μοιάζουν με έγχορδο όργανο.
Κάθε λέξη, φράση ή αφήγηση, αγγίζει κάποιες απ’ αυτές τις ευαίσθητες χορδές των αισθήσεων μας. Τότε, η Αισθητήρια Μνήμη ενεργοποιείται ακούσια.
Και ανάλογα με τους ήχους που θα ακουστούν.. άλλοτε η ψυχή θα γαληνέψει – θα ταξιδέψει – θα ονειρευτεί – θα πλημμυρίσει ευτυχία.. αλλά και αντιστρόφως .. θα αναστατωθεί – θα πικραθεί – θα βυθιστεί σε θλίψη – θα φτερουγίσει από Τρόμο !!. 



Η Ελληνική γλώσσα, είναι τόσο πλούσια, που θεωρείται ως η Μοναδική που μπορεί να περιγράψει επακριβώς την κάθε κατάσταση και το κάθε συναίσθημα. Οι δε “μεταφορικές” έννοιες.. άπειρες και συγκλονιστικές !!.
Οι λέξεις βοηθούν στο αποτέλεσμα. Το ζητούμενο είναι να μπορούμε να ταξιδεύουμε τον άλλον σε αυτό που εμείς βιώσαμε - βιώνουμε, μεταδίδοντας του το κάθε μας συναίσθημα. Με απλά λόγια, έτσι βοηθάμε τον άλλον να έρθει στην θέση μας – να μπεί στο πετσί μας.

Οι λέξεις που χρησιμοποιούμε, εάν είναι οι κατάλληλες, το βέβαιο είναι ότι θα καταφέρουν να αγγίξουν πολλές απ’ τις «χορδές των αισθήσεων» των άλλων. Ενώ αντιστρόφως, οι συνοπτικές περιγραφές με περικοπές κοσμητικών επιθέτων, παγώνουν τις αισθήσεις, με αποτέλεσμα να απομακρύνουν συναισθηματικά τους άλλους από κοντά μας.


Ακρωτηριασμός των Αισθήσεων:

Είναι λάθος να πετσοκόβουμε λέξεις και κοσμητικά επίθετα, διότι έτσι Ακρωτηριάζουμε το Συναίσθημα !!.
Είναι λάθος να ζητάμε απαντήσεις – εξηγήσεις μέσω γραπτού λόγου, διότι μπορεί να έχουμε το αντίθετο απ’ το επιθυμητό αποτέλεσμα.
Είναι προτιμότερο να χρησιμοποιήσουμε μία ολόκληρη πρόταση για να περιγράψουμε ένα και μόνο συναίσθημα, παρά να απαντήσουμε με σύντομες φράσεις ή με δύο άχρωμες λέξεις. 
Η προσωπική μου πείρα μου δίδαξε, πως όταν τον άνθρωπο τον ενδιαφέρει να κατανοήσει τους άλλους, τότε βρίσκει τρόπους για να γίνει πρώτα ο ίδιος κατανοητός. Έχω ακούσει περιγραφές καταστάσεων από σχεδόν αγράμματους ανθρώπους, που με έκαναν να νιώσω ότι πνίγομαι μέσα στον χείμαρρο των συναισθημάτων τους. Και σε αντίθεση με αυτό, έχω ακούσει (ή διαβάσει) διηγήσεις ανθρώπων με υψηλό επίπεδο μόρφωσης, δίχως να καταλάβω την ουσία – ούτε καν’ την ψυχοσύνθεση τους.

Αισθητήρια Μνήμη:

Η Αισθητήρια Μνήμη έχει να κάνει με οτιδήποτε βιώσαμε με έντονα συναισθήματα.. ακόμη και σε εποχές που δεν τις θυμόμαστε (όπως παιδική ηλικία), ακόμη κι αν έχουμε πάθει αμνησία. Αυτό οφείλεται στην Αμυγδαλή, η οποία συνδέει τις αναμνήσεις με τα διάφορα συναισθήματα. Αρκεί μια εικόνα – ένας ήχος – μια φευγαλέα σκέψη, ακόμη και μια φράση, για να αλλάξει η διάθεση μας σε κλάσματα δευτερολέπτων.. δίχως να κατανοούμε τον λόγο για αρκετή ώρα. 
Έτσι, όταν βρεθούμε αντιμέτωποι με μια κατάσταση, η οποία μας δημιουργεί έντονα συναισθήματα (θετικά ή αρνητικά), η Αμυγδαλή ανασύρει από την μνήμη και φέρνει ξανά στο συνειδητό επίπεδο παρόμοια συναισθήματα από παρελθοντικά βιώματα. Κι όταν τα συναισθήματα είναι δυσάρεστα, συμβαίνει να αποφεύγουμε να επανεξετάσουμε το παρελθόν. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα να “ξεθωριάζουν” σταδιακά στην Μακρόχρονη μνήμη οι λεπτομέρειες που προκάλεσαν την παρελθοντική επίπονη εξέλιξη, δίχως όμως να αποβάλλονται κατ’ αυτόν τον τρόπο τα συσσωρευμένα συναισθήματα από την Αισθητήρια μνήμη.    
Μάλιστα, αυτός είναι και ο βασικότερος λόγος που δυσκολευόμαστε να ξεπεράσουμε κάποιες φοβίες – τραυματικές εμπειρίες – εθισμούς κ.ά.

Σχετικά με την Αισθητήρια Μνήμη και τους τρόπους που μαθαίνουμε να ελέγξουμε τα συναισθήματα, ανοίξτε τον παρακάτω σύνδεσμο για να διαβάσετε το αναλυτικό άρθρο μου:


Συναισθηματική Νοημοσύνη EQ:

Η συναισθηματική νοημοσύνη (emotional intelligence), είναι η ικανότητα του ατόμου να αναγνωρίζει και να κατανοεί τα συναισθήματα, τόσο τα δικά του όσο και των άλλων, ώστε να μπορεί στην συνέχεια να τα χειρίζεται αποτελεσματικά. Η καλλιέργεια της συναισθηματικής νοημοσύνης δεν απαιτεί γνώσεις, αλλά θέληση. Αυξάνει τον βαθμό της “διάγνωσης” των συναισθημάτων, ακόμη και όταν τα απέναντι άτομα «δεν το έχουν με τα λόγια», ή όταν «άλλα εννοούν κι άλλα λένε», ή όταν «αφήνουν να μιλήσει η σιωπή» !!  
Ασφαλώς συμβάλει και στην ανάπτυξη της αυτοπεποίθησης του ατόμου, καθώς δημιουργεί διαρκώς νέα κίνητρα για τον εαυτό του. Ακόμη και μετά από μια αποτυχία του ή απογοήτευση του (συναισθηματικής ή επαγγελματικής φύσεως), “αποκόπτεται” από τα ψυχοφθόρα συναισθήματα που του προκαλούν οι δυσάρεστες αναμνήσεις.

Σχετικά με την Συναισθηματική Νοημοσύνη και τους τρόπους που μπορούμε να την καλλιεργήσουμε, ανοίξτε τον παρακάτω σύνδεσμο για να διαβάσετε το αναλυτικό άρθρο μου:


Η ημιμάθεια, χειρότερη της αμάθειας:

Τα παρακάτω ίσως να ενοχλήσουν ορισμένους. Αλλά ακόμη κι αυτό, είναι μια περίτρανη απόδειξη ότι μπορούμε να ταράξουμε τις αισθήσεις των άλλων, όταν λέμε τα πράγματα με το όνομα τους και στην κατάλληλη στιγμή,  αλλά και με τον κατάλληλο “συνδυασμό ” λέξεων. 

Θα πρέπει να το παραδεχτούμε ότι είμαστε ο λαός που σχετικά πολύ εύκολα αντιγράφει άλλους πολιτισμούς. Είμαστε ο λαός που στην πλειονότητα του, έχει άποψη για όλα δίχως να έχει ολοκληρωμένη γνώση. Και είμαστε ο λαός που επίσης στην πλειονότητα του «δεν θέλει να ξέρει» όταν δεν τον συμφέρει, ή όταν τεμπελιάζει να μελετήσει για να εμπλουτίσει τις γνώσεις του.

Οι σοφοί μας πρόγονοι έλεγαν πως «η ημιμάθεια, χειρότερη της αμάθειας», και ασφαλώς τεκμηριώνεται αυτό το ρητό. Ωστόσο (αναρωτιέμαι), μήπως τελικά πλην των άλλων, και “το κούρεμα της γνώσης”, εξυπηρετεί συμφέροντα όσων τείνουν προς την παγκοσμιοποίηση ?!. 
Αναφέρομαι σε ότι αφορά το ελλιπές εκπαιδευτικό μας σύστημα αφενός, και αφετέρου την ώθηση μας από το ίδιο μας το κράτος μας προς τις ξενόφερτες ιδέες – συνήθειες – συμπεριφορές, χαλαρό ήθος κ.ά.
Δεν είναι άξιο απορίας λοιπόν, πώς συμβαίνει και τα διαζύγια στις μέρες μας χορηγούνται πιο εύκολα απ’ ότι ένα δίπλωμα οδήγησης, ούτε εκπλήσσει πια το γεγονός ότι οι σχέσεις μας τελειώνουν πριν κάν’ δημιουργηθούν.

** Και μετά απ’ όλα τα παραπάνω (και λίγα λέω), εάν θέλουμε διευκρινήσεις για τα συναισθήματα των άλλων απέναντι μας, αντί να κάνουμε το αυτονόητο.. ψάχνουμε τις απαντήσεις στους αστρολογικούς μας χάρτες. ΕΛΕΟΣ !!.

Ασφαλώς έχουμε μεγάλη μερίδα ευθύνης και εμείς οι ίδιοι. 
Ότι μας “πλασάρει” ο Δυτικός Πολιτισμός, το θεωρούμε σύγχρονη εξέλιξη. Έχουμε χαρά μεγάλη που είμαστε συνδεδεμένοι με το διαδίκτυο (internet) 24 ώρες το εικοσιτετράωρο – το κινητό ή το τάμπλετ έχει γίνει η προέκταση του χεριού μας.. ώστε ανά πάσα στιγμή να δίνουμε το “στίγμα” μας πού είμαστε και τί κάνουμε !!
Τα πάντα τα ρυθμίζουμε πλέον εξ’ αποστάσεως. Έχουμε κόψει ακόμη και τις συναντήσεις (πρόσωπο με πρόσωπο), διότι υπάρχει η δυνατότητα να “βλεπόμαστε” μέσω του διαδικτύου.
Λιγοστέψανε οι προφορικές επικοινωνίες με τα πρόσωπα που μας ενδιαφέρει να κρατήσουμε στην ζωή μας. Περιοριζόμαστε στα σύντομα γραπτά μηνυματάκια, που τελικώς καταντούν σπαστικά ανά μισάωρο (στείλε που είσαι να δώ – τί έγινε και δεν απαντάς) !!.

Επιπλέον καταργήσαμε τους τόνους, αντικαταστήσαμε τα κοσμητικά επίθετα με δύο – τρεις ξένες λέξεις, και ouaou.. γράφουμε τα Ελληνικά με το αγγλικό αλφάβητο. Ούτε καν’ δηλαδή με τους παγκοσμίως γνωστούς Λατινικούς χαρακτήρες (διαβατήρια, ταυτότητες, διπλώματα κ.λ.π), ώστε να μπορεί τουλάχιστον ο καθένας να διαβάσει την λέξη, σε όποια γλώσσα κι αν είναι !!.

Συχνά λέγονται οι λέξεις, Τρομερό – Φοβερό κ.ά.. για κάτι το εκπληκτικά εντυπωσιακό, ή ιδιαιτέρως ευχάριστο !!. 

Σίγουρα υπάρχουν άτομα που εκφράζονται καλύτερα μέσω του προφορικού λόγου, ενώ άλλα μέσω του γραπτού λόγου. Μέσω του προφορικού, καθώς οι φράσεις χρωματίζονται από την χροιά της φωνής, γίνεται εύκολα αντιληπτή η διάθεση μας. Ενώ μέσω του γραπτού λόγου, χρειάζεται να είμαστε ιδιαίτερα προσεκτικοί, ώστε να δώσουμε έμφαση στον λόγο μας που θέλουμε να αποτυπώσουμε στο χαρτί.
Όλα λοιπόν εξαρτώνται από τον αντίκτυπο που θα έχουν τα λόγια μας ή τα γραπτά μας (τι είδους αίσθηση θα κάνουν), ειδικά όταν απευθυνόμαστε σε άτομα που θεωρούμε σημαντικά στην ζωή μας.

Και αναφέρω δύο παραδείγματα: 

_Μας έρχεται ξαφνικά το σύντομο μήνυμα.. «Είμαι ταβέρνα.. Φοβερό κέφι.. μην με χαλάς.. έλα».
Το “Φοβερό κέφι” θυμίζει θόρυβο, πολύ ποτό, ξέφρενο χορό, ξενύχτι.. και την επόμενη μέρα να σέρνουμε τα πόδια μας στην δουλεία. Ενώ αλλάζοντας τις λέξεις με κάποιες άλλες που εξάπτουν την φαντασία, όπως,  «χαλαρωτική μουσική, καλό φαγητό, δροσερό κρασί».. αυτομάτως δημιουργείται στην φαντασία ένα ρομαντικό σκηνικό, που δεν θέλουμε να το χάσουμε με τίποτα !!
_Επίσης, ενώ έχουμε διάθεση για μια ευχάριστη συζήτηση, μας την κόβουν και λένε.. «είδα ένα Τρομερό έργο, κάτσε να σου πώ την υπόθεση».
Το “Τρομερό έργο”, θυμίζει ταινία τρόμου με σχιζοφρενείς και πτώματα. Και έτσι, αντί να κάτσουμε να ακούσουμε την όλη ανατριχίλα, που δεν θέλουμε να την ξέρουμε.. αλλάζουμε συζήτηση περί ανέμων και υδάτων. Ενώ, χρησιμοποιώντας λέξεις πουν κινούν το ενδιαφέρον, όπως, «πολύπλοκη υπόθεση, συγκλονιστικό σενάριο, απρόβλεπτο φινάλε».. τότε πολύ πιθανόν να αποκτήσουμε ενδιαφέρον για να ακούσουμε την περιγραφή του έργου, ασχέτως εάν δεν είχαμε κάτι τέτοιο στο μυαλό μας ως θέμα συζήτησης.

Συμβουλές μου:

Χρησιμοποίησα δύο λέξεις ως παράδειγμα, «Φοβερό και Τρομερό», οι οποίες όσο κι αν συνηθίζονται να λέγονται, (παντός καιρού ένα πράγμα).. η Αισθητήρια Μνήμη μας ξυπνά άλλοτε δυσάρεστες εμπειρίες, και άλλοτε ανεπιθύμητα συναισθήματα.
Το μυαλό “πυροδοτεί” τα ανακλαστικά, και έτσι λειτουργούμε μηχανικά. Όπως όταν ακούσουμε την λέξη ποντίκι.. και χωρίς καν’ να το δούμε, πηδάμε επάνω στο τραπέζι !!.

* Οι λέξεις λοιπόν, είναι αυτές που μας έλκουν – οι λέξεις είναι αυτές που μας απομακρύνουν. Οι ολοκληρωμένες προτάσεις μας οδηγούν στο συμπέρασμα, ενώ οι αοριστίες και οι γενικότητες σε αμφιβολίες.
* Οι συνεννοήσεις, ή οι εξηγήσεις μέσω μηνυμάτων, ενδέχεται να παρερμηνευτούν. Γενικότερα, μην βιάζεστε να βγάλετε συμπεράσματα. Οι σοβαρές συζητήσεις απαιτούν χρόνο και το κατάλληλο περιβάλλον.
* Πάντα προτείνω όλες οι επαφές να εμπλουτίζονται με αναλυτικές διευκρινίσεις. Εάν ο απέναντι σας “δεν είναι σε φάση” να κάνει διάλογο, δώστε του χρόνο, ορίζοντας μια συγκεκριμένη μέρα και ώρα. Εάν δεν σας καλύψουν τα λεγόμενα του.. τότε δεν είναι ο κατάλληλος οργανοπαίχτης για τις δικές σας χορδές !!.  


ΜΑΡΙΑΝΝΑ
*Σύμβουλος σχέσεων - Ψυχαναλύτρια, Ψυχοερευνήτρια*